Selecteer een pagina

Persoonlijke ontwikkeling

Vrouw en Stress

Dat te veel stress ongezond is, weten we allemaal. Dat heel veel mensen er last van hebben, is ook geen nieuws. Maar wist je ook, dat er een vorm van stress is, die vooral bij vrouwen voorkomt? De zogeheten ‘Tend and Befriend’ stress?

Ik ben ervan overtuigd, dat dit één van de grootste veroorzakers is van weinig zelfvertrouwen bij vrouwen. Want het zorgt ervoor dat we steeds maar weer op zoek gaan naar goedkeuring en waardering. Van anderen. Omdat het ons bang maakt voor afkeuring en afwijzing. Van anderen. 

Tend and Befriend stress maakt dat je veel te lang doorgaat. Over je eigen grenzen. Omdat je wilt voldoen aan alle verwachtingen…pleasen…steeds maar weer ‘moeten’. Het maakt dat je twijfelt aan jezelf, bang bent dat je het niet kan, dat je niet goed genoeg bent. 

En zo ontstaan onzekerheid, perfectionisme en zelfkritiek. Waardoor je nooit rust lijkt te hebben. Moeilijk écht kunt ontspannen, opladen en bijtanken. Zelfs als al het werk gedaan is. Et voilá…het ideale recept voor burn-out! Herkenbaar?

.

Hoe het ontstaat & wat je eraan kunt doen

Wat is stress?

Om beter te begrijpen wat ‘Tend and Befriend’ stress anders maakt dan ‘gewone’ stress, wil ik toch een stukje weiden aan stress in het algemeen. Zodat het verschil duidelijker is.

Want al lijkt stress tegenwoordig iets negatiefs te zijn, oorspronkelijk is het dat niet.  

Natuurlijke reactie

Van nature is stress een lichamelijke reactie op gevaar. Als je kijkt naar waar we vandaan komen, dan leefden onze voorouders in een gevaarlijke wereld. Was je rustig wat bessen aan het plukken, kon je zomaar een hongerige holebeer of sabeltandtijger tegenkomen.

Nu is het menselijk lichaam daar gelukkig op gebouwd. Bij gevaar komen er allerlei hormonen vrij (o.a. adrenaline), en gaat er extra bloed naar de spieren en hersenen. Hierdoor wordt het lichaam direct sterker en sneller. Je hoofd is super alert en je lichaam klaar om te vechten of te vluchten. Zo kon je het beest verslaan, of er voor op de loop gaan. En tijdens dat vechten of vluchten, ontlaadde het lichaam zich automatisch weer van die stress hormonen.

Stress van nu

Nu leven wij natuurlijk allang niet meer in zo’n wereld. Maar toch ervaren we meer stress dan ooit. Hoe kan dat? Waarschijnlijk omdat ons lichaam geen verschil kent tussen ‘echt’ gevaar en ‘denkbeeldig’ gevaar. Ons lichaam reageert hetzelfde op een berg werk die af moet, of dat nare functioneringsgesprek, als op die holebeer. En tegenwoordig hééft stress vaak meer te maken met een gevoel van ‘te veel’, dan met ‘lichamelijk’ gevaar.

  • te veel taken
  • te veel moetens
  • te veel mailtjes
  • te veel…vul zelf maar in.

Vechten tegen de file

Daarbij komt, dat we de aangemaakte stress hormonen niet meer automatisch ontladen; we kunnen niet fysiek vechten of vluchten tegen de dingen die ons stress geven. En terwijl je lichaam reageert op een manier die sinds de oertijd heel effectief was, werkt die in onze tijd juist tegen ons.

En dan nu…Tend and Befriend

Daarnaast kwam ik, in mijn werk als trainer en coach, nog een andere reactie op- en veroorzaker van stress tegen. En dan met name bij vrouwen. Namelijk het bekende: ‘Altijd alles goed willen doen voor iedereen’. Het iedereen naar de zin willen maken, zelfs als dat ten koste van jezelf gaat.

Ik zag veel vrouwen daar tegenaan lopen, maar snapte niet waarom. Tot ik het boek ‘De vrouwelijke hersenen’ las, van de Amerikaanse psychiater/neuroloog Louann Brizandine.

Waarom vrouwen anders reageren

Zij legt uit, hoe en waarom de hersenen van vrouwen al sinds de oertijd anders reageren op stressvolle situaties dan mannen. Kort gezegd zit dat zo:

  • Mannen hadden sterke spieren nodig, om te jagen en te verdedigen. Voor hen was de bekende ‘vecht- en vlucht’ respons heel effectief.
  • Vrouwen hadden een sterk sociaal netwerk nodig, om de kleintjes te verzorgen en te beschermen. Zij hadden meer baat bij een andere stress-respons; de zogenaamde ‘Tend and Befriend’ respons.

Tend and Befriend

Tend and Befriend wil zeggen: zoveel mogelijk mensen te vriend houden, om bij gevaar verzekerd te zijn van hulp en steun. Dit was voor vrouwen van levensbelang. Want het is lastig vechten…of vluchten…met een kleintje op je rug, aan je borst of in je buik.

Het vrouwelijk oerbrein nu

Ik vond dat zo herkenbaar. Want al leven we allang niet meer in grotten, ons oerbrein is sindsdien niet veel veranderd. En dat zou best eens kunnen verklaren, waarom veel vrouwen ook nu nog:

  • Veel tijd en energie steken in ‘het iedereen naar de zin maken’.
  • Zich schuldig of onrustig voelen als ze dat niet doen.
  • Zichzelf dus vaak wegcijferen.
  • Kortom: altijd alles goed willen doen, voor iedereen.

Zonder dat ze weten waarom. Gevolg? Onzekerheid, perfectionisme, zelfkritiek, keer op keer over je grenzen gaan en nooit écht kunnen opladen of bijtanken.

Stress en burn-out

Et voilá: het perfécte recept voor chronische stress en burn-out. Want als je eigen batterij leegloopt…en niet op tijd oplaadt…dat houdt op den duur geen mens vol.

Niet zo onschuldig

De nadelige gevolgen van langdurige stress kennen we allemaal. Het veroorzaakt spierspanning, hoofdpijn, nek- en rugpijn, hoge bloeddruk, chronische vermoeidheid en zo kan ik nog even doorgaan. Op de lange termijn liggen problemen als overspannenheid, depressie, burn-out en hartproblemen op de loer.

Ontspanning is het antwoord

Logisch dus, dat steeds meer mensen op zoek zijn naar manieren om stress te verminderen. En aangezien ontspanning het tegenovergestelde is van stress, zijn we massaal op zoek naar manieren om te ontspannen.

In je kracht, uit de stress

Die zoektocht ken ik heel goed. Ik was zelf lange tijd een enorme stresskip. Die niets liever wilde dan ontspannen en vol zelfvertrouwen genieten van mijn leven. Gewoon lekker mezelf zijn.

Dus heb ik er mijn werk van gemaakt om dat te leren. En nu wil ik met jou delen wát ik heb geleerd.  In mijn blog ‘Minder stress en meer genieten’ deel ik 8 waardevolle inzichten, die mijn leven hebben veranderd. Ze helpen mij nog elke dag. En dat gun ik ook aan jou. Onthoud daarbij dat het heel belangrijk is, om dicht bij jezelf te blijven. Door goed voor jezelf te zorgen en te luisteren naar je hart. Want als je stopt met jezelf wegcijferen, om het altijd maar goed te doen voor iedereen…dan is dat uiteindelijk beter voor iedereen. Daar ben ik inmiddels wel van overtuigd.

Gratis Mini-Training

Wil je ook meer rust en dichter bij jezelf blijven?

Doe dan mee met de (gratis) drie daagse mini-training ‘Luisteren naar je intuïtie’. Door middel van oefeningen, inzicht vragen en affirmaties leer je grote stappen zetten op dit gebied. Het resultaat is dat je steeds dichter bij jezelf komt en steeds meer gaat leven zoals bij jou past. Op jouw manier, volgens jouw regels.

Zorgen voor jezelf…

Want dat is voor veel vrouwen nog een grote uitdaging. Zorgen voor anderen zit ons in het bloed, zorgen voor jezelf, voor jouw dromen en jouw verlangens kun je leren.
Ik wens je heel veel succes!

Tot snel,
Liefs Sylvia

Sylvia de Vries

Over mij

Ik ben Sylvia de Vries. Moeder, dochter, vrouw, inspirator, ondernemer.  Ruim 15 jaar actief als trainer en coach. Opgeleid tot o.a. internationaal gecertificeerd NLP trainer, NLP master coach, Louise Hay trainer en Yin Yoga teacher. Met specialisaties als: Mindfullness, familie opstellingen, innerlijk kind werk, meditatie en visualisatie.

Ooit aangetrokken tot dit prachtige vak, omdat ik zelf last had van mijn (beperkende) overtuigingen en emoties. Ken je dat? Je weet dat er meer in je zit, en toch komt het er maar niet uit.

Mijn allergrootste droom is, dat vrouwen zich vrij voelen. Om zichzelf te zijn...en hun hart te volgen. Want ik geloof echt dat de wereld dan een mooiere plek wordt. 

Mijn motto:

Het is mijn leven.
Ik leef het op mijn manier.
Volgens mijn regels.

“Everyone is a genius. But if you judge a fish by it’s ability to climb a tree,it will spend it’s whole life believing it is stupid”

Albert Einstein

Wil je meer weten?

8 Inzichten die je leven kunnen veranderen

Wil je écht minder stress? Dan ben je er niet met een cursus time-management of inzicht in je werk-privé balans.

Ben je gevoelig voor vrouwenstress?

Wist je dat er een vorm van stress is, die vooral voorkomt bij vrouwen? Waardoor we vaak moeite hebben om:

  • Nee te zeggen…tegen anderen
  • Ja te zeggen…tegen onszelf
  • Tijd te vinden om zelf op te laden en bij te tanken

Wil je weten of jij dat hebt…én wat je eraan kunt doen?

Inspiratie-Mails

Ik laat me graag inspireren en schrijf me in op de Inspiratie-Mails.