Selecteer een pagina

Rust in je omgeving & persoonlijk leiderschap

Onrust in je omgeving

Onrust in je omgeving. Wat is dat? Hoe ontstaat het? Hoe beïnvloedt het je leven en hoe kom je er vanaf? Daar gaat dit artikel over. Want dat is waar persoonlijk leiderschap om draait; dat jij steeds meer grip krijgt op je eigen leven en je eigen gevoel.

Zodat je steeds meer rust ervaart en dichter bij jezelf komt. Waardoor je meer en meer gaat leven vanuit je hart…in plaats van uit je hoofd.

In dit artikel staan twee vragen centraal:

  1. Onrust in je omgeving, wat is het?
  2. Onrust in je omgeving loslaten, hoe doe je dat?

Na het lezen van dit artikel heb je meer inzicht in dit onderwerp en heb je de nodige tools in handen om meer rust in je omgeving te creëren.

Vraag 1: Onrust in je omgeving, wat is dat?

Onrust in je omgeving kan vele vormen aannemen. Het kan zijn dat je in een drukke stad woont, of aan een drukke straat. Het kan zijn dat je jezelf omringt met drukke mensen. Of dat je veel spullen om je heen verzamelt, moeilijk dingen weg kan gooien of gewoonweg een hekel hebt aan opruimen.

Invloed van je omgeving

Wat de reden ook is…onrust in je omgeving speelt een belangrijke rol bij het ontstaan of in stand houden van onrust in je hoofd. Of we dat nu willen of niet, we worden continue en rechtstreeks beïnvloed door onze omgeving.

De mensen, dieren, de plek waar we wonen, de dingen die we om ons heen verzamelen…ze beïnvloeden ons. Elke dag.

Hoe werkt dat bij jou?

De vraag is dus, als je kijkt naar jouw omgeving, welke elementen ervaar jij als onrustig? Waar krijg jij een onrustig gevoel van? Dat is de eerste stap als het gaat om veranderen.

Dat je bewust bent van wát voor jou van invloed is op je gevoel van rust of onrust.

Alles went

Vaak zijn we zo gewend aan de mensen en dingen om ons heen, dat we het effect niet eens meer opmerken. Het is zo gewoon, zo vertrouwd. Net als de gevoelens die daar bij horen. Als je iets elke dag ziet, hoort of voelt, dan hoort het er gewoon bij.

Maar dat iets vertrouwd en bekend terrein is, wil nog niet zeggen dat het geen invloed op je heeft. Je merkt het alleen niet meer op den duur.

Stel je maar eens voor dat je uitgaat. Er is de hele avond harde muziek. En dan plotseling…wordt de muziek uitgezet…en na een minuut gaat het weer aan. Dat komt harder binnen dan wanneer de muziek gewoon de hele avond aan staat.

Op den duur went alles. Dat is een natuurlijk beschermingsmechanisme van ons systeem. De vraag is…waar wil je aan gewend zijn?

Vraag 2: Onrust in je omgeving loslaten, hoe doe je dat?

Als je meer rust in je omgeving wilt creëren, dan zal je dus eerst willen weten wat bij jou zorgt voor onrust. En omdat je vaak zo gewend bent aan alles om je heen, ligt daar al een grote uitdaging.

Kijk eens kritisch om je heen en stel jezelf eens vragen als:

  • Hoe zit dat bij mij?
  • Waar heb ik last van?
  • Wat zou ik willen veranderen?
  • Waar is voor mij de meeste winst te behalen?

Hoe dan?

En als je dat dan voor jezelf in kaart hebt gebracht, dan is de belangrijkste vraag natuurlijk: HOE doe je dat dan?

Ik heb een aantal tips voor je op een rij gezet, die je kunnen helpen makkelijk en snel wat meer rust te creëren in jouw omgeving. Sommige zullen op jou van toepassing zijn, andere wellicht niet. Probeer er gewoon eens een paar uit en kijk wat voor effect het heeft.

8 tips…

  1. Rommel
    Kijk eens kritisch naar je huis. Wat heb jij aan spullen om je heen die je niet gebruikt? Als je iets een jaar niet hebt gebruikt…vraag je dan serieus af waarom je het bewaart.
  2. Kleding
    Hetzelfde geldt voor je kleding. Als je iets een jaar niet hebt gedragen…
  3. Natuur
    Breng meer groen om je heen. Planten, bloemen…zelfs afbeeldingen van natuurlijk groen zorgen voor meer rust.
  4. Wat je ziet
    Wat vind jij rustgevend om naar te kijken? Zorg dat je dingen om je heen verzamelt waar je graag naar kijkt.Voor mij helpt een klein boeddha beeldje bijvoorbeeld al om me direct rustiger te voelen. Wat zie jij graag?
  5. Geluiden
    Waar luister je graag naar? Zorg dat je zo veel mogelijk geluiden om je heen hebt die jou een goed gevoel geven.Zelf ben ik gek op natuurgeluiden en rustige muziek…een abonnement op spotify zorgt ervoor dat ik die de hele dag om me heen kan horen. Gewoon op mijn telefoon.
  6. Geuren
    Ook geuren zijn heel belangrijk.
    Breng eens een bezoekje aan een natuurwinkel en ga op zoek naar wierrook of geurolie die bij jou past.
  7. Sluit je af
    Doe je aan yoga of meditatie? Oordopjes zijn een uitkomst als je omgeving rumoerig is.
  8. Vragen
    Blijf jezelf afvragen…wat voor soort omgeving past bij mij? Richt je aandacht dan niet op alles wat er niet goed is, maar vraag jezelf eens af: wat kan ik wel veranderen?

Wat nog meer?

Als je deze tips toepast, dan zal je merken dat je steeds meer rust in je omgeving krijgt. Denk ook eens na over andere dingen die je zelf kan doen om dit voor elkaar te krijgen.

Rust in je omgeving maakt het makkelijker om rust in je hoofd te krijgen. Maar andersom kan natuurlijk ook. Hoe meer rust je in je hoofd creëert, hoe minder last je hebt van dingen in je omgeving. Het een staat niet los van het ander. Er is altijd een wisselwerking en wederzijdse beïnvloeding tussen jou en je omgeving.

Minder stress & Meer genieten

Wil je meer oefenen met het loslaten van onrust in je omgeving? In mijn e-boek, de 28 daagse training ‘Zo wil ik leven, minder stress en meer genieten’ besteden we hier een hele dag aan.

Door middel van oefeningen, inzicht vragen en affirmaties leer je grote stappen zetten in het loslaten van onrust in je omgeving.

Het resultaat is dat je steeds dichter bij jezelf komt en steeds meer gaat leven zoals bij jou past. Op jouw manier, volgens jouw regels.

Zorgen voor jezelf..
Want dat is voor veel vrouwen nog een grote uitdaging. Zorgen voor anderen zit ons in het bloed, zorgen voor jezelf, voor jouw dromen en jouw verlangens kun je leren.

Ik wens je heel veel succes!

Tot snel,

Liefs Sylvia