Selecteer een pagina

Rust in je hoofd & persoonlijk leiderschap

‘Als ik met mijn gedachten ergens anders ben, dan ben ik altijd overal’
-Loesje-

Onrust in je hoofd

Onrust in je hoofd. Wat is dat? Hoe ontstaat het? Hoe beïnvloedt het je leven en hoe kom je er vanaf? Daar gaat dit artikel over. Want dat is waar persoonlijk leiderschap om draait; dat jij steeds meer grip krijgt op je eigen leven en je eigen gevoel. Zodat je steeds meer rust ervaart en dichter bij jezelf komt. Waardoor je meer en meer gaat leven vanuit je hart…in plaats van uit je hoofd.

In dit artikel staan drie vragen centraal:

  1. Onrust in je hoofd, wat is het?
  2. Onrust in je hoofd, hoe ontstaat het?
  3. Onrust in je hoofd loslaten, hoe doe je dat?

Na het lezen van dit artikel heb je meer inzicht in dit onderwerp en heb je de nodige tools in handen om meer rust in je hoofd te creëren.

Vraag 1: Onrust in je hoofd, wat is het?

Onrust in je hoofd heeft meestal te maken met gedachten die maar niet willen of kunnen stoppen. Het maalt maar door daarboven. Gedachten blijven maar komen.

Druk in hoofd

Als mensen zeggen: “Het is zo druk in mijn hoofd”, dan bedoelen ze vaak dat ze piekeren, zich zorgen maken, zich druk maken, plannen maken of zoeken naar antwoorden.

Onrust in je hoofd gaat vaak gepaard met een gevoel van machteloosheid. Je zou niets liever willen dan een beetje rust in je kop, maar in plaats daarvan gaat het maar door.

Ik wil gewoon rust…

Overdag, maar ook ’s avonds in bed of ’s nachts als je wakker ligt. Dan lig je doodmoe in bed, wilt niets liever dan slapen, maar in die bovenkamer gaat het maar door…en door…en door…en door.

Ik heb letterlijk wel eens iemand horen zeggen: ‘Soms wil ik wel met mijn hoofd tegen de muur slaan…als die gedachten dan vijf minuten hun mond zouden houden’. ‘Rust in mijn hoofd’ kom ik heel veel tegen als doel bij vrouwen die bij mij in coaching komen of deelnemen aan een opleiding of retreat.

Vraag 2: Onrust in je hoofd, hoe ontstaat het?

Er zijn verschillende oorzaken te noemen voor onrust in je hoofd. Ik wil me hier richten op twee van de meest voorkomende oorzaken:

1. Druk in je hoofd…door te veel prikkels

Een van de oorzaken van een (te) druk hoofd is, dat we tegenwoordig allemaal, continue, gebombardeerd worden met een enorme hoeveelheid aan informatie. Televisie, radio, computer, telefoon, tablet, facebook, Instagram, LinkedIn, WhatsApp, mailtjes, reclames…

Druk in je hoofd en sociale druk

De hele dag door komt er een enorme hoeveelheid informatie op je af. Bovendien wordt er ook van je verwacht dat je op een heleboel dingen direct of z.s.m reageert. Dit noemen we sociale druk.En dat geldt niet alleen voor je werk, waar je geacht wordt je mail binnen een bepaalde tijd te beantwoorden, maar ook privé. Mensen verwachten van je dat je reageert op hun berichtjes en dat weet je. Ga er dan maar eens aan staan om het te negeren. Al zou je dat zelf liever willen.

Gezellig, met z’n allen

Want het is natuurlijk ook heel gezellig, al die groepjes waar we in zitten. Dat past weer lekker bij onze vrouwelijke behoefte om ergens onderdeel van te zijn. Ergens bij te horen. Super gezellig allemaal, maar het wordt er niet minder druk door in je hoofd.

En dan ben je ’s avonds moe, of uitgeput, en wil je ontspannen. Wat is er dan makkelijker dan de televisie aanzetten? En denken dat je dan ontspant…

Overprikkelde hersenen

Maar niets is minder waar. Ook televisie kijken geeft een enorme hoeveelheid aan visuele prikkels, die je hersenen maar weer moeten zien te verwerken. Bovendien gaan veel vrouwen pas slapen na een laatste blik op de telefoon of tablet, om toch vooral niets te missen.

Vind je het gek dat je hersenen overprikkeld raken en je gedachten niet tot rust kunnen komen? En voor je het weet lig je weer uren wakker met de vraag: ‘Hoe krijg ik nou toch eens eindelijk rust in mijn kop?’

2. Druk in je hoofd…omdat je niet in het nu bent

Een andere veel voorkomende oorzaak van onrust in je hoofd is, dat we bijna nooit met onze aandacht in het hier en nu zijn. Gedachten die niet bewust ergens op gericht zijn, hebben de neiging om te gaan dwalen.Je brein is niet goed in niet Als het geen specifieke taak heeft, dan dwalen je gedachten automatisch af. Daar hoef je niets voor te doen. En waar dwalen ze over het algemeen naartoe? Naar het verleden of de toekomst.

Wat was en wat komt

Je denkt aan dingen die al gebeurd zijn, of aan dingen die nog gaan gebeuren. Met een beetje pech gaan die gedachten ook nog eens gepaard met niet al te positieve gevoelens.Zoals gedachten over de toekomst, die vaak gepaard gaan met zorgen. Je maakt je zorgen of iets al dan niet goed zal gaan, of dat het al dan niet zal gaan zoals jij dat wilt.

Gedachten over het verleden gaan vaak gepaard met gevoelens van trots, spijt, schuld of schaamte.

En dan zijn er nog de neutrale gevoelens over het verleden of de toekomst. Je herkauwt nog eens die vergadering van gisteren, wat je collega zei, wat jij daar van vond. Of je bereidt alvast iets voor morgen voor…bedenkt welke traktatie je dochter volgende week meekrijgt enz.

Maar of die gedachten nu neutraal zijn of met emoties beladen, het blijven gedachten die maar rondmalen in je hoofd en je uit de ervaring van het hier en nu halen. Met als gevolg…drukte in je hoofd.

Vraag 3: Onrust in je hoofd loslaten, hoe doe je dat?

Er zijn talloze manieren om onrust in je hoofd los te laten. Wat ze allemaal met elkaar gemeen hebben is dit: je haalt je aandacht weg uit het verleden of de toekomst en brengt het terug naar het hier en nu. Elke keer weer.

Hier en nu is alles wat er is. Het verleden is voorbij, de toekomst is nog onbekend. Hier en nu is alles wat je hebt.

Hier volgen mijn tips voor rust in je hoofd:

1. Verminder visuele prikkels

Bereken eens voor jezelf hoeveel tijd per dag jij doorbrengt met staren naar een vierkant schermpje. En bepaal dan hoeveel tijd je per dag wilt besteden aan het kijken naar je telefoon/laptop/tablet/televisie.Hoeveel uur per dag krijg jij prikkels via je ogen binnen? En dan met name van hel verlichte beeldschermen? Wat kan je doen om dat te verminderen?

Minder is meer….rust

Hier een paar voorbeelden die goed werken:- De televisie ’s avonds vaker verruilen voor een goed gesprek of een uurtje yoga..

  • Je telefoon niet naast je bed leggen. Er bestaan ook andere wekkers 🙂
  • Jezelf een maximum geven voor het aantal uren dat je achter een beeldscherm mag…net zoals we vaak met kinderen doen
  • Spelletjes op de computer vervangen door een bordspel of een potje kaarten met vrienden, kinderen of partner.

2. Breng je aandacht vaker naar het hier en nu

Je meer en meer bewust worden van je neiging om in gedachten af te dwalen, is een eerste stap naar verandering. Hier volgen drie manieren om dat te doen.De eerste 2 zijn heel makkelijk en laagdrempelig. Die kan iedereen, altijd, op elk moment doen. Zonder dat het tijd kost. Dit doe je gewoon tijdens de dagelijkse bezigheden.De 3e vraagt wat meer tijd en inspanning. Zo’n 10 minuutjes per dag. Maar de effecten zijn enorm! En dan denk ik bij mezelf: ‘Als ik dat nog niet eens voor mezelf over hebt…’

Stap 1. Breng je aandacht naar je voeten.

Wat je ook doet, als je voeten hebt dan kan je altijd met je aandacht naar je voeten gaan. Als je loopt, voel elke stap die je zet heel bewust. Voel je voetzolen de grond raken. Voel het contact met de vloer. En zeg dan in jezelf: ‘Ik voel mijn voeten’.Blijf dan zo lang mogelijk met je aandacht bij je voeten. Als je merkt dat je aandacht afdwaalt, ga dan weer rustig terug naar je voeten.

Stap 2. Breng je aandacht naar je ademhaling.

Wat je ook doet, ademen doe je toch…en dus kan je met je aandacht naar je ademhaling gaan. Voel je adem…dit is de snelste manier om terug te keren naar het hier en nu en uit je hoofd in je lichaam te komen.

Voel je adem en zeg in jezelf ‘IN’ op elke inademing en ‘UIT’ op elke uitademing. Doe dit zo vaak je kan en zo lang je kan. Als je aandacht afdwaalt, merk je dat op en ga je weer rustig terug naar je ademhaling.

Stap 3. Mediteer op de woorden onrust en rust.

Ga makkelijk zitten en ga met je aandacht naar je ademhaling. Op elke inademing adem je het woord rust in. Op elke uitademing adem je het woord onrust uit.

Visualiseer dat je op de inademing ook echt een gevoel van rust door je lichaam voelt trekken. Sommige mensen vinden het fijn om daar een bepaalde kleur bij te zien, of een bepaalde temperatuur bij te voelen.
Op elke uitademing stel je je voor dat alle onrust je hoofd en je lichaam verlaat.

Doe dit zo’n 10 tot 15 minuten, of langer als je dat prettig vindt. Als je gedachten voelt opkomen, of je aandacht dwaalt af, neem dat dan rustig waar en ga weer terug naar je ademhaling. Als je dit regelmatig doet, zal je merken dat het steeds makkelijker gaat en heb je je eigen oase van rust gecreëerd. In jezelf.

Als je deze drie tips regelmatig toepast, dan zal je merken dat je steeds meer rust in je hoofd krijgt. Het wordt minder druk en de onrust neemt af. Je leeft steeds meer in het hier en nu en je zal ook minder stress ervaren.

Minder stress & Meer genieten

Wil je meer oefenen met het loslaten van onzekerheid? In mijn e-book, de 28 daagse training ‘Zo wil ik leven, minder stress en meer genieten
besteden we hier een hele dag aan. Door middel van oefeningen, inzicht vragen en affirmaties leer je grote stappen zetten in het loslaten van
onzekerheid.
Het resultaat is dat je steeds dichter bij jezelf komt en steeds meer gaat leven zoals bij jou past. Op jouw manier, volgens jouw regels.

Zorgen voor jezelf..

Want dat is voor veel vrouwen nog een grote uitdaging. Zorgen voor anderen zit ons in het bloed, zorgen voor jezelf, voor jouw dromen en jouw verlangens kun je leren.

Ik wens je heel veel succes!

Tot snel,

Liefs Sylvia