Selecteer een pagina

Persoonlijke ontwikkeling | Vrouw en Stress

Minder stress & meer genieten

8 Inzichten die mijn leven hebben veranderd.

Wil je écht meer zelfvertrouwen? En minder stress? Dan ben je er niet met een cursusje ‘werk-privé balans’.

Meer zelfvertrouwen en minder stress begint altijd bij jezelf. Hoe je met jezelf omgaat. Voor jezelf zorgt. Met zelfliefde, zelfrespect en zelfwaardering. Tijd en aandacht voor jou en jouw behoeften. Voor wat jij nodig hebt.

In dit artikel deel ik 8 inzichten met je, die mijn leven hebben veranderd. En waar ik nog elke dag van geniet. Ik hoop dat je er iets aan hebt. 

En mocht je tijdens het lezen soms denken: ‘Dat weet ik al’…stel jezelf dan eens de vraag: ‘Maar doe ik het ook?’ Die vraag heeft voor mij destijds het grote verschil gemaakt. Want hoeveel ik ook ‘wist’, er veranderde pas iets toen ik het ook echt ging toepassen. En dat was misschien nog wel het grootste inzicht!!

 

Inzicht 1: Zorg voor tegenwicht

Een van de belangrijkste dingen om te weten over stress is, dat het zich als het ware ‘opstapelt’ in je systeem. Overspannenheid en burn-out liggen vooral op de loer als stress niet voldoende tegenwicht krijgt.

Alles waar te voor staat…

Af en toe een beetje stress is niet erg. Dat houdt je alert en scherp. Te veel, te vaak en te lang blootstaan aan stress daarentegen is een ander verhaal.  Je kunt dit voorkomen door tussendoor zoveel mogelijk momenten van ontspanning in te bouwen, als tegenwicht voor de stress.

Me time

Hoe lastig het ook lijkt, plan momenten in je agenda die je helemaal kunt weiden aan dingen die jij als ontspannend ervaart. Wat dat ook is. Eis die tijd op voor jezelf, juist als je er geen tijd voor hebt.
Een bekend grapje over mediteren is bijvoorbeeld deze: ‘Wat is de beste tijd om te mediteren? Als je er geen tijd voor hebt.’

Opladen en bijtanken

Tijd voor jezelf, om dingen te doen waar jij blij en ontspannen van wordt is een must. Zorg dat het in je agenda minstens zoveel prioriteit krijgt als je andere ‘belangrijke’ taken.
Je MOET regelmatig opladen en bijtanken, anders raakt je batterij leeg. Wat doe je als de batterij van je telefoon leeg is? Dan geef je hem tijd om op te laden. Anders doet ie het niet meer. Hetzelfde geldt voor jou. Er is een tijd van actie en er is een tijd voor ontspanning. Het een kan niet zonder het ander.

Zo doe ik het

Zelf plan ik bijvoorbeeld elke maand een dag vrij om naar de sauna te gaan. Daarnaast plan ik om de week een dag vrij om iets leuks met mijn partner te doen. Daarvoor ga ik echt zitten met mijn agenda, plan dit maanden vooruit en zet op die dagen een dikke streep door mijn agenda. Die dagen zijn me heilig, daar laat ik niets tussen komen.

In de gratis mini-training ‘Luisteren naar je intuïtie’ heb ik daarvoor een leuke oefening voor je.

Inzicht 2: Breng tijd door in de natuur

Balsem voor je ziel

Niets is zo ontspannend voor mensen als tijd doorbrengen in de natuur. De geluiden, kleuren en geuren zijn letterlijk balsem voor je ziel.  Zoek de natuur op wanneer je maar kan. Als je in de buurt van een strand of bos woont dan is dat helemaal prachtig. Woon je in een stad, dan doet een wandeling door het park ook wonderen.

Ontladen op handen en voeten

Neem de tijd om te genieten van al dat moois en het ook echt in je op te nemen. Het is enorm ontspannend om op blote voeten te lopen. Ga ook eens in het zand of gras zitten met je blote voeten en je handpalmen op de aarde. Dat is een van de snelste en makkelijkste manieren die ik ken om mijn lichaam te ontladen van stress.

Inzicht 3: Geef je grenzen aan

Alleen jij weet dat

Zoals we eerder zagen, ontstaat stress tegenwoordig vaak door een gevoel van ‘te veel’. Te veel moeten, te veel willen, te veel (van jezelf) verwachten…Wat te veel is, dat weet je natuurlijk alleen zelf. Jij bent de enige die voor jou kan bepalen wat te veel is.
Belangrijk is om naar je eigen lichaam te luisteren en je grenzen aan te geven. Ik weet dat de meeste vrouwen dat een enorme uitdaging vinden, maar het is essentieel. Niemand anders doet het voor je.

Anderen zijn niet helderziend…helaas

Zo is een veelgehoord probleem in relaties, dat vrouwen hopen of verwachten dat hun partner wel ‘aanvoelt’ waar haar grenzen liggen. De waarheid is: dat is niet zo. Niemand is helderziend. Je partner niet, je kinderen niet en zeker je collega’s niet. Je grenzen aangeven is iets dat alleen jij kunt doen. De truc is om het op tijd te doen, dan kun je het nog vriendelijk zeggen ☺. Zeg gewoon nee. Nee, dat wil ik niet. Nee daar heb ik geen zin in. Nee, daar voel ik niets voor.

Nee zeggen kun je leren

Vermijd het zoeken naar smoesjes, daar prikt iedereen dwars doorheen en het geeft jezelf niet echt een gevoel van in je kracht staan. ‘Nee, dat wil ik niet doen’ voelt veel krachtiger dan ‘Nee, sorry, maar ik denk echt niet dat ik daar tijd voor heb. Ik heb het zoooo druk..ik moet nog…. ‘Dat wil ik niet’ of ‘daar heb ik geen zin in’. Zeg gewoon nee. ‘Nee, dat wil ik niet’, of ‘Nee, daar heb ik geen zin in’. Dat zijn twee vormen van nee waar niemand iets tegen in kan brengen. Waarom wil je dat niet? Gewoon, omdat ik het niet wil. Punt. In Het begin voelt het misschien wat onwennig, maar hoe vaker je het doet, hoe makkelijker het gaat.

Inzicht 4: Lichaamsbeweging, maar dan leuk

Daar zit je dan met je stress hormonen

Lichaamsbeweging of sporten is de moderne equivalent van vluchten of vechten. Tegenwoordig kun je meestal niet vluchten of vechten in een stressvolle situatie. Met als gevolg dat de stress hormonen geen kant op kunnen en veel langer in je lichaam zitten dan gewenst. Met alle schadelijke gevolgen van dien.

Ontladen is noodzakelijk

Door lichaamsbeweging of sport kun je alsnog ontladen. Steeds meer vrouwen weten de boksschool te vinden en ook kickboksen voor vrouwen neemt een ware vlucht. Maar een rondje rennen door het park volstaat ook.

Het mag ook leuk zijn

Het allerbelangrijkste is, dat je iets doet wat je leuk vindt. Anders wordt ook bewegen weer iets op je lijstje van ‘moetens’ en dat geeft alleen maar meer stress. Dus als jij liever gaat buikdansen, of zwemmen, doe dat dan vooral. Zolang je maar in beweging komt en je lichaam de kans geeft om te ontladen.

Inzicht 5: Ontspan je spieren

Waar zit de spanning?

Naast inspanning is het belangrijk om te ontspannen. Letterlijk. Het ontspannen van je spieren geeft rust en kan allerlei klachten verminderen en voorkomen.
De eerste stap is bewust worden waar in jouw lichaam de spanning zit. Veel vrouwen hebben last van chronische spierspanning, waardoor ze er aan gewend zijn en niet eens meer voelen waar de spanning zit.

Ontspannen…elke dag

Doe elke dag een spierontspanningsoefening, liefst ’s morgens voor je opstaat of ’s avonds voor je gaat slapen.

Dat doe je bijvoorbeeld zo:

Ga met je aandacht naar je kruin. Merk op hoe jouw kruin aanvoelt. Voel of het gespannen is of ontspannen. Span dan de spieren van je kruin een beetje aan. Hou heel even vast en laat dan los.

Op deze manier ga je je hele lichaam langs. Voorhoofd, ogen, wangen, kaken, nek, schouders en zo door naar beneden. Telkens de spieren kort aanspannen en dan weer loslaten.

Vind je eigen manier

Er zijn talloze manieren om je spieren te ontspannen. Vind een manier die bij jou past. Om je op weg te helpen vind je op de homepage van onze website een ingesproken versie die je kunt beluisteren.

 

Inzicht 6: Ontspan je geest

V hoofd vol

Elke dag denk je zo ongeveer 50.000 tot 80.000 gedachten. Positieve gedachten, negatieve gedachten, stressvolle gedachten. Dat zijn heel wat gedachten!  Om te ontspannen is het daarom heel belangrijk om ook je geest rust te geven. Rust in je hoofd zeggen we dan. Vaak wordt er beweerd dat je je hoofd ‘leeg’ moet maken, maar dat is een fabeltje. Je gedachten staan bijna nooit stil. En dat is prima, zolang je er maar een zekere sturing aan kunt geven.

Een heerlijke plek

Om je geest te ontspannen, is het heerlijk om je een plek voor te stellen die jij rustgevend en prachtig vindt. Dat kan een plek zijn waar je ooit bent geweest, of een denkbeeldige plek.

Geniet met al je zintuigen

Stel je die plek zo levendig mogelijk voor. Zie wat er te zien is, hoor wat er te horen is, ruik wat er te ruiken is en voel hoe het is om daar te zijn. Elke keer dat je gedachten afdwalen, breng je je aandacht weer terug naar je zintuigen. Wat zie, hoor, ruik en voel je op die prachtig plek? Blijf geduldig met jezelf en breng je aandacht telkens en telkens weer terug naar je zintuigen. Blijf op deze plek zo lang als je wilt, liefst elke dag vijf tot tien minuten. Vind je het nog niet makkelijk om dit zelf te doen, dan vind je ook voor deze oefening een ingesproken versie van vijf of tien minuten op de website.

Inzicht 7: Eet gezond

Je bent wat je eet

Er wordt wel eens gezegd: ‘Je bent wat je eet’. Dit is voor een heel groot deel waar. Je lichaamscellen voeden zich met het voedsel dat je eet. En, zoals je waarschijnlijk weet, vernieuwen je lichaamscellen zich continue. Oude cellen worden afgebroken en nieuwe cellen aangemaakt. Het is dus nooit te laat om te beginnen met gezonde voeding.

Duur vogelzaad

Probleem is alleen, wat is gezonde voeding? Daar zijn de meningen zo over verdeeld. Heb je net de superfoods ontdekt, blijkt het vogelzaad te zijn. Ben je gestopt met vet eten, schijnt dat juist weer wel héél belangrijk te zijn.
Het allerbelangrijkste bij gezonde voeding is je eigen gevoel. Wat voor de een super gezond is, werkt voor de ander niet. Natuurlijk zijn er algemene richtlijnen…biologisch en zo natuurlijk mogelijk is gezonder dan chemisch en onnatuurlijk. Dat spreekt voor zich.

Wat werkt voor jou?

Maar verder is het een kwestie van uitvinden wat voor jou werkt. Leer je eigen lichaam en de reacties daarvan op verschillende voedingsmiddelen kennen. Bijvoorbeeld door in je dagboek bij te houden wat je eet en hoe je daarop reageert.

Wat werkt voor mij?

Zelf begin ik elke dag met een glas warm water met citroensap. Ik eet alleen volkoren producten, zo veel mogelijk groente en fruit en zo weinig mogelijk suiker en zout. Een paar keer per jaar doe ik een detox, naar de richtlijnen van detox coach Jaqueline van Lieshout. Heel goed vol te houden, en daarna voel ik me nog lekkerder.

Inzicht 8: maak slapen een prioriteit

kker uitrusten

Slapen is een belangrijk wapen tegen stress. Tijdens het slapen rusten je lichaam en je geest uit. Externe prikkels worden buitengesloten, zodat je systeem kan verwerken en opschonen.

Dit zegt de hersenstichting

Volgens de hersenstichting geeft langer tijd slecht slapen een verhoogd risico op angst, depressie, diabetes type 2, hart- en vaatziekten en dementie. Zet goed slapen daarom boven aan je prioriteitenlijst. Jammer dan, als je werk niet af is of je partner vindt het ongezellig. Als jij in je kracht wilt staan, dan MOET je voor jezelf kiezen. En slapen is daar een heel belangrijk onderdeel van.

Zorg voor ontspanning

Om goed te slapen doe je het laatste uur voor je naar bed gaat alleen nog ontspannende dingen. Neem een lekker bad of lees iets. Drink geen koffie of zwarte thee in de avond en eet niet te laat.

Prettig wakker worden

Zorg je voor een prettige, donkere kamer, zonder beeldschermen. Laat ook je telefoon uit je slaapkamer en koop zo’n wekker die je langzaam met prettig licht en fijne geluiden wakker maakt. Dan begin je je dag al op een heel andere manier. Om in slaap te komen kun je een ontspanningsoefening doen. Bijvoorbeeld de oefeningen uit tips 5 en 6. Je kunt ook luisteren naar een ingesproken ontspanningsoefening, die je op onze website gratis kunt beluisteren.

Dit was het weer

Dit waren de acht belangrijkste inzichten voor dit moment. Ik hoop dat je er iets aan hebt. En mocht je nog vragen hebben…dan hoor ik het graag!

Minder stress & Meer genieten? Doe de gratis Mini-Training…

Wil je meer ontspannen door dichter bij jezelf te blijven? Doe dan mee met de (gratis) drie daagse mini-training ‘Luisteren naar je intuïtie’. Door middel van oefeningen, inzicht vragen en affirmaties leer je grote stappen zetten op dit gebied. Het resultaat is dat je steeds dichter bij jezelf komt en steeds meer gaat leven zoals bij jou past. Op jouw manier, volgens jouw regels.

Zorgen voor jezelf…

Want dat is voor veel vrouwen nog een grote uitdaging. Zorgen voor anderen zit ons in het bloed, zorgen voor jezelf, voor jouw dromen en jouw verlangens kun je leren.
Ik wens je heel veel succes!

Tot snel,
Liefs Sylvia

Sylvia de Vries

Over mij

Ik ben Sylvia de Vries. Moeder, dochter, vrouw, inspirator, ondernemer.  Ruim 15 jaar actief als trainer en coach. Opgeleid tot o.a. internationaal gecertificeerd NLP trainer, NLP master coach, Louise Hay trainer en Yin Yoga teacher. Met specialisaties als: Mindfullness, familie opstellingen, innerlijk kind werk, meditatie en visualisatie.

Ooit aangetrokken tot dit prachtige vak, omdat ik zelf last had van mijn (beperkende) overtuigingen en emoties. Ken je dat? Je weet dat er meer in je zit, en toch komt het er maar niet uit.

Mijn allergrootste droom is, dat vrouwen zich vrij voelen. Om zichzelf te zijn...en hun hart te volgen. Want ik geloof echt dat de wereld dan een mooiere plek wordt. 

Mijn motto:

Het is mijn leven.
Ik leef het op mijn manier.
Volgens mijn regels.

“Everyone is a genius. But if you judge a fish by it’s ability to climb a tree,it will spend it’s whole life believing it is stupid”

Albert Einstein

Heb je vragen of wil je meer informatie? Je kunt ons bereiken via sylvia@matria.nl. Je krijgt dan zo snel mogelijk een reactie.

Wil je meer weten?

Gratis Mini-Training

Wil je ook meer rust en dichter bij jezelf blijven? Doe dan mee met de (gratis) drie daagse mini-training ‘Luisteren naar je intuïtie’.

In 3 dagen zet je mooie stappen om steeds meer te leven zoals bij jou past. Op jouw manier, volgens jouw regels.

Test ‘Ben je gevoelig voor vrouwenstress’

Wil je weten of jij gevoelig bent voor ‘Tend and Befriend’ stress? Doe dan hier de test. 

Vrouw en stress

Wat is het?

Hoe ontstaat het?

Hoe kom je er vanaf?