Download dit E-book!
Direct Toegang
X
Download dit E-book!
50% Complete
In je kracht in 7 dagen. Nu gratis downloaden!

Page content

article content

Luisteren naar je gevoel. Hoe doe je dat?

Persoonlijk leiderschap & luisteren naar je gevoel

‘Volg altijd je gevoel. Dat is wanneer de meest wijze beslissingen worden genomen’
– Oprah Winfrey –

Naar je gevoel luisteren

Gevoel hebben we allemaal. Maar luisteren naar dat gevoel doen we lang niet allemaal. We leven in een tijd waarin het vanzelfsprekender lijkt om naar je verstand te luisteren dan naar je gevoel. En dat is zo jammer. Want je verstand leidt je vaak naar een heel andere weg dan je gevoel zou doen.

Luisteren naar je gevoel. Je hoort het zo vaak zeggen. Maar wat is het eigenlijk? En waarom zou je dat überhaupt willen?

En de belangrijkste vraag is natuurlijk: Hoe doe je dat, luisteren naar je gevoel?

In dit artikel staan 4 vragen centraal:

  1. Luisteren naar je gevoel, wat is dat eigenlijk?
  2. Luisteren naar je gevoel, waarom zou je het willen?
  3. Luisteren naar je gevoel, waarom is dat soms lastig?
  4. Luisteren naar je gevoel, hoe doe je dat?

Na het lezen van dit artikel heb je meer inzicht in het onderwerp ‘luisteren naar je gevoel’. Bovendien leer je hoe je ook daadwerkelijk vaker naar je gevoel kunt luisteren.

Vraag 1: Luisteren naar je gevoel, wat is dat eigenlijk?

Vrouwen die zich afvragen: ‘Wie ben ik eigenlijk echt?’ of ‘Wat wil ik eigenlijk echt?’ krijgen meestal het advies om ‘naar hun gevoel te luisteren’. Maar wat dat nou precies is en hoe je het doet, dat wordt er meestal niet bij verteld.

Denken of voelen?

Luisteren naar je gevoel betekent in feite dat je luistert naar de signalen van je lichaam. Gevoel zit niet in je denken, dat zit in je lijf.

Je kunt met je verstand wel dénken over gevoelens, maar je kunt ze niet met je verstand vóelen. Voelen doe je met je lichaam.

Waar voel jij blij?

Ga maar eens bij jezelf na. Als jij denkt aan iets waar je heel blij van wordt, waar in je lichaam voel je dat dan in je lichaam?

Misschien gaan je mondhoeken omhoog, omdat je begint te glimlachen. Misschien krijg je een warm of fijn gevoel in je hart- of buikstreek. Of misschien is het bij jou nog iets anders.

Maar als je denkt aan iets waar je heel blij van wordt, waar vóel jij dat dan?

En ik wil je vragen om niet verder te lezen voor je dat ook daadwerkelijk hebt gevoeld.

Waar voel jij stress?

Vervolgens kan je ook eens denken aan iets dat jou heel veel stress oplevert. Of een naar gevoel geeft.

Doe hetzelfde als bij het blije gevoel…denk er aan en voel dan wáár in je lichaam voel je dat? En wat is het verschil tussen die twee?

Voelt het ene zwaar en het andere licht? Is het ene warm en het andere koud? Voelt het ene gespannen en het andere ontspannen?

  • Schrijf eens voor jezelf op waar deze gevoelens bij jou zitten en hoe ze aanvoelen.

Vaak zijn we zo gewend aan onze gevoelens, dat we ze niet eens meer opmerken. Door op deze manier bewust je aandacht op je gevoel te richten, ga je automatisch uit je hoofd en in je lijf.

Vraag 2: Luisteren naar je gevoel, waarom zou je dat willen?

Een klacht die ik van veel van mijn cliënten hoor, is dat ze veel te veel ‘in hun hoofd zitten’. En wat bedoelen ze daar dan mee? Meestal dat ze een vol hoofd hebben, dat nooit stil lijkt te zijn, nooit stil lijkt te staan en altijd maar doorgaat.

Marieke zei het zo:
“Ik heb een druk leven. Maar in mijn hoofd is het misschien nog wel het aller drukst. Het gaat maar door en het gaat maar door. Ik word er af en toe gek van.

Het enige wat ik wil is rust in mijn hoofd en gewoon lekker genieten van mijn leven.

Maar het maakt niet uit wat ik doe om te ontspannen…naar de sauna, een lekker warm bad…dat hoofd gaat maar door en ik weet niet waar de uitknop zit.”

Druk in mijn hoofd

Het verhaal van Marieke is niet uniek. Legio vrouwen hebben last van een druk hoofd. En dat is logisch.

Zoals ik al eerder zei, we leven nu eenmaal in een tijd waarin alles sneller gaat en waarin we gebombardeerd worden met informatie. We leven letterlijk in een informatie tijdperk.

Dat heeft grote voordelen, denk maar aan alle informatie die dankzij internet continu voor iedereen beschikbaar is.

Overuren voor de hersenen

Maar het heeft ook grote nadelen. Bijvoorbeeld dat veel mensen elke dag met hun hoofd werken in plaats van met hun lichaam.

Veel mensen doen zittend werk, achter een computer, waarbij veel gedacht moet worden. Onze hersenen draaien overuren en ontspannen wordt steeds lastiger.

Een stil hoofd…heerlijk…

Het goede nieuws is, dat de oplossing dichterbij is dan we vaak denken. De oplossing ben je namelijk zelf.

Jouw eigen lichaam, met alle gevoelens die daar bij horen, is het antwoord op vragen als:

  • Hoe kom ik uit mijn hoofd, in mijn lijf?
  • Hoe zet ik mijn hoofd op stil?
  • Hoe kan ik ontspannen?

Het antwoord en de oplossing heb je altijd bij je. En dat zijn je gevoelens.

Communicatie van het lichaam

Ons lichaam communiceert met ons door middel van gevoel. Het enige dat jij hoeft te doen, is je er meer bewust van te worden. Door je aandacht er op te richten.

Als kind wist je dat precies. Kinderen zijn tot een bepaalde leeftijd nog heel erg verbonden met hun lichaam. Als ze iets voelen, bijvoorbeeld een lege maag, een vieze luier, boosheid of verdriet…dan laten ze dat duidelijk merken.

Ach mama, sla mijn flesje maar over

Kinderen denken nog niet: “Ik heb honger, maar het is nog geen tijd om te lunchen, dus ik moet nog even wachten.” Nee, ze heeft honger en wil eten. Nu.

Ik verschoon mijn luier zelf wel even

Een kind denkt niet: “Ik heb een vieze luier, maar mama kan nu eindelijk even zitten, ik wacht wel even.” Nee, ze voelt iets naars en daar wil ze van af. NU.

Kinderen staan in heel nauw contact met hun eigen lichaam en met hun eigen gevoel.

Vraag 3: Luisteren naar je gevoel, waarom is het soms lastig?

En dan worden we gesocialiseerd. Je leert dat het om elf uur nog geen tijd is voor de lunch. En als je honger hebt…dan moet je even wachten.

Je leert dat je niet zomaar de klas mag uitlopen als je moet plassen…je moet je vinger opsteken en wachten tot de juf je toestemming geeft.

Lieve meisjes & sterke vrouwen

Je leert dat het niet netjes is om boos te worden, dat doen lieve meisjes niet.

Je leert dat je niet mag huilen tijdens vergaderingen op je werk, dat doen sterke vrouwen niet.

Dan maar niet zo veel voelen

En langzaam, maar zeker, raken we zo het contact met onze gevoelens kwijt. Gevoelens zijn sterk, ze willen gevoeld en geuit worden.

Maar als je geleerd hebt om dat niet te doen, dan kan het op een gegeven moment een beter idee lijken om ze dan maar niet meer te voelen. Een beslissing die vaak op onbewust niveau genomen wordt.

What a shame…

En dat is zo zonde. Want je gevoel, dat vertelt je precies wat wel en niet bij je past. Wie je bent, wat je wilt…waar je van houdt, waar je naar verlangt, hoe je zou willen leven.

Ik spreek zoveel vrouwen die rondlopen de vragen:

  • Wie ben ik?
  • Wat wil ik?

En ze horen overal dat ze die antwoorden alleen in zichzelf kunnen vinden. Door naar je gevoel te luisteren. Ja, dat is een lekker makkelijk antwoord.

Zoek het zelf maar uit

Zit jij met prangende levensvragen, krijg je te horen dat je het maar in jezelf moet zoeken. Met een beetje pech hoor je dat dan ook nog van iemand die daar heel interessant bij kijkt of het op een toontje zegt waar je braakneigingen van krijgt…’Je moet meer naar je gevoeeeeel luisteren. Alle antwoordden zitten innnnnn je’.

Wat heb je daar nou aan?

Vraag 4: Naar je gevoel luisteren, hoe doe je dat?

Het antwoord op de HOE vraag, zit inderdaad in jezelf. In je eigen lichaam. Dat met je communiceert door middel van je gevoelens. Daar is niks geheimzinnigs aan, dat is gewoon hoe normale lichamen werken.

Het antwoord op de HOE vraag ís luisteren naar je gevoel.
Het antwoord op de vraag ‘Hoe kom ik uit mijn hoofd en in mijn lijf’ ís luisteren naar je gevoel.

Je lijf als kompas

Je gevoel liegt nooit. Je gevoel is altijd puur en eerlijk. Je lichaam is je kompas als je dit soort vragen voor jezelf wilt beantwoorden.

Wat ik al mijn cliënten aanraad als ze dichter bij zichzelf en hun gevoel willen komen is dit:

Koop een dagboek. Ga naar de winkel, of internet, en zoek naar een boekje waar jij blij van wordt. Dat jij mooi vindt om naar te kijken.

En schrijf daar elke dag een klein stukje in. Over je gevoel. In termen van WAAR in je lichaam je dat voelt en HOE dat in je lichaam aanvoelt.

Jezelf beter leren kennen

Sleutelwoorden zijn Wat, Waar en Hoe:

  • Wat voel ik? (bijvoorbeeld blijdschap)
  • Waar voel ik dat? (bijvoorbeeld in mijn maag)
  • Hoe voelt dat? (bijvoorbeeld warm en ontspannen)

Oefening om meer naar je gevoel te luisteren

Hoe doe je dat? Nou, zo…

Schrijf zo vaak mogelijk, liefst elke dag, over je gevoelens. Wat je voelt, waar je het voelt en hoe dat aanvoelt.

  1. Dus niet alleen: Ik voelde me vandaag verdrietig.

Maar:

  • Ik voelde me vandaag verdrietig. (wat je voelt)
  • Ik voelde dat in mijn maag en ogen. (waar je het voelt)
  • Mijn maag was zwaar, mijn ogen brandden. (hoe dat aanvoelt)
  1. Niet alleen: Ik was vandaag blij.

Maar:

  • Ik was blij (wat je voelt)
  • Dat voelde ik in mijn buik en mondhoeken. (waar je dat voelt)
  • In mijn buik voelde het alsof er vlinders vlogen, mijn mondhoeken gingen omhoog. (hoe dat aanvoelt)

Uit je hoofd, in je lijf

Op deze manier word je steeds bewuster van je gevoelens. Je krijgt meer contact met je eigen lijf en komt meer en meer uit je hoofd.

Daarmee heb je de vragen Wie ben ik en Wat wil ik uiteraard nog niet meteen beantwoord, maar je hebt wel tóegang tot het antwoord op die vragen.

Alles begint met de eerste stap

Je aandacht verleggen van je denken naar je voelen is de belangrijkste stap die je kunt zetten als je meer inzicht wilt in wie je bent en wat je wilt. Want natuurlijk zitten die antwoorden in jezelf. Je moet alleen wel weten waar je ze kunt vinden.

Van stress naar rust

Wil je nog meer oefenen met luisteren naar je gevoel? In mijn e-boek, de 28 daagse training ‘Van stress naar rust…een reis naar jezelf besteden we hier een hele dag aan.

Door middel van oefeningen, inzicht vragen en affirmaties leer je grote stappen zetten op dit gebied.

Het resultaat is dat je steeds dichter bij jezelf komt en steeds meer gaat leven zoals bij jou past. Op jouw manier, volgens jouw regels.

Zorgen voor jezelf..

Want dat is voor veel vrouwen nog een grote uitdaging. Zorgen voor anderen zit ons in het bloed, zorgen voor jezelf, voor jouw dromen en jouw verlangens kun je leren.

Ik wens je heel veel succes!

Tot snel,

Liefs Sylvia

Comment Section

0 reacties op “Luisteren naar je gevoel. Hoe doe je dat?

Plaats een reactie


*


Sylvia de Vries
Sylvia de Vries is trainer, inspirator en coach voor vrouwen. Na talloze studies op het gebied van persoonlijke ontwikkeling en persoonlijk leiderschap, is zij nu al jaren actief als NLP trainer en coach. Sylvia is de oprichter van Matria.