Selecteer een pagina

Zelfvertrouwen & persoonlijk leiderschap

‘Wie in zichzelf gelooft, hoeft zich nooit te bewijzen’
-Olaf Hoenson-

Zelfvertrouwen

Zelfvertrouwen. Wat is het? Hoe beïnvloedt het je leven als je het niet hebt? Hoe krijg of vergroot je het? Daar gaat dit artikel over. Want zelfvertrouwen is een belangrijke pijler voor persoonlijk leiderschap. Als je steeds meer grip wilt krijgen op je eigen leven en je eigen gevoel, dan is het essentieel dat je op zijn minst gelooft dat je daartoe in staat bent.

In dit artikel staan drie vragen centraal:

  1. Wat is zelfvertrouwen?
  2. Hoe raak je het kwijt?
  3. Hoe krijg je het terug of vergroot je het?

Na het lezen van dit artikel heb je meer inzicht in dit onderwerp en heb je de nodige tools in handen om meer zelfvertrouwen te ervaren.

Vraag 1: Zelfvertrouwen, wat is het?

Zelfvertrouwen is een gevoel dat je hebt over jezelf en je eigen capaciteiten. Iemand met veel zelfvertrouwen is zeker van zichzelf en durft nieuwe dingen uit te proberen. Iemand met weinig zelfvertrouwen is niet zeker van zichzelf en vindt het moeilijker om uit zijn of haar vertrouwde comfort zone te stappen.

Leuk mens…of niet?

Het wel of niet hebben van zelfvertrouwen hangt nauw samen met iemands zelfbeeld. Hoe zie je jezelf? Vind je jezelf een leuk mens? Een capabel mens? Dan is de kans groot dat je een gezonde dosis zelfvertrouwen hebt. Vind je jezelf geen leuk en capabel mens? Dan is de kans groot dat je niet veel zelfvertrouwen hebt.

Vraag 2: Hoe raak je het kwijt?

We worden allemaal met een gezonde dosis zelfvertrouwen geboren. Maar sommige mensen raken het tijdens het opgroeien kwijt. Dat kan zoveel verschillende redenen hebben als er mensen zijn. Een aantal praktijkvoorbeelden:

  1. Je werd gepest
  2. Iemand vertelde je dat je niks waard was en jij geloofde dat
  3. Je werd buitengesloten
  4. Je deed iets wat grote negatieve gevolgen had
  5. Je was de oudste thuis en je zusje mocht meer dan jij
  6. Je was de jongste thuis en je hoorde vaak ‘daar ben jij te klein voor’
  7. Je kreeg te weinig liefde
  8. Je had een over-beschermende moeder en kreeg ‘te veel liefde’

Dit is een kleine greep uit de redenen die ik van cliënten te horen krijg als we op zoek gaan naar verlies van zelfvertrouwen. Maar hoe verschillend de redenen ook zijn, ze hebben één ding met elkaar gemeen:

Iemand met weinig zelfvertrouwen heeft ergens in haar leven de conclusie getrokken:

‘IK BEN NIET GOED GENOEG’

Louise Hay

Mijn favoriete Amerikaanse schrijfster Louise Hay zei altijd: ‘Alle problemen die mensen hebben, zijn in de kern terug te voeren op die ene verschrikkelijke overtuiging…ik ben niet goed genoeg.’

En ik ben het helemaal met haar eens, zeker als het gaat om zelfvertrouwen en zelfliefde. Bijna alle problemen die ik op dat gebied in mijn praktijk tegenkom hebben daarmee te maken.

Vraag 3: Zelfvertrouwen, hoe krijg je het terug of vergroot je het?

Als je geen of weinig zelfvertrouwen hebt, dan kan dat behoorlijk beperkend werken. Iemand met weinig zelfvertrouwen zal het niet gemakkelijk vinden om de leiding te nemen over haar leven. Zelfvertrouwen is de basis, als het gaat over persoonlijk leiderschap.

Bewustwording

Als je je zelfvertrouwen terug wilt, dan is de eerste stap je bewust worden dat je het (voor een deel) kwijt bent.

Vraag je eens af: wanneer heb ik weinig zelfvertrouwen?

En vraag je dan ook eens af: is het terecht dat ik zo weinig zelfvertrouwen heb? Of ben ik er aan gewend om op die manier naar mezelf te kijken en tegen mezelf te praten?

Innerlijke criticus

Want een van de beste manieren om gebrek aan zelfvertrouwen in stand te houden is luisteren naar je innerlijke criticus. Onze innerlijke criticus weet feilloos te vertellen wat er allemaal niet goed is aan ons. Of welke beren er op de weg zijn als we aan iets nieuws willen beginnen.

Wat zegt die eigenlijk?

Wil je meer zelfvertrouwen? Begin dan eens met luisteren naar jouw innerlijke criticus. Wat zegt die allemaal tegen jou? En als je dat weet, laat er dan eens de vier vragen van Byron Katie op los. 4 vragen die je kunnen helpen in te zien dat het hoogstwaarschijnlijk de grootst mogelijke onzin is wat je jezelf allemaal wijsmaakt.

De 4 vragen

De vragen zijn:

  1. Is het waar wat mijn innerlijke criticus zegt?
  2. Kan ik absoluut zeker weten dat het waar is wat die zegt?
  3. Wat gebeurt er als ik deze gedachte niet geloof?
  4. Wie zou ik zijn zonder deze gedachte?

Schrijf de antwoorden voor jezelf op en gebruik ze om je zelfvertrouwen te vergroten.

Nog een manier…

Daarnaast is mentaal oefenen een zeer krachtig middel om meer zelfvertrouwen te krijgen. Zie voor je hoe het zou zijn als je wel veel zelfvertrouwen had. Hoe sta je dan? Hoe loop je, hoe praat je? Hoe ga je met andere mensen om?

Door het voor je te zien, te visualiseren, bereid je je brein er op voor om het ook in het echte leven zo te doen. Hoe vaker je dat oefent, hoe makkelijker het wordt.

Nooit meer piekeren

En het mooie aan deze oefening is, dat je hem ook heel goed kunt gebruiken als je bijvoorbeeld niet kan slapen. Veel mensen gaan dan liggen piekeren, maar van nu af aan heb jij wel iets beters te doen.

Minder stress & Meer genieten

Wil je meer oefenen met zelfvertrouwen? In mijn e-boek, de 28 daagse training ‘Zo wil ik leven, minder stress en meer genieten’ besteden we hier een hele dag aan.

Door middel van oefeningen, inzicht vragen en affirmaties leer je grote stappen zetten op het gebied van zelfvertrouwen.

Het resultaat is dat je steeds dichter bij jezelf komt en steeds meer gaat leven zoals bij jou past. Op jouw manier, volgens jouw regels.

Zorgen voor jezelf..

Want dat is voor veel vrouwen nog een grote uitdaging. Zorgen voor anderen zit ons in het bloed, zorgen voor jezelf, voor jouw dromen en jouw verlangens kun je leren.

Ik wens je heel veel succes!

Tot snel,

Liefs Sylvia