Selecteer een pagina

“Attitude is a little thing that makes a big difference.”

-Winston Churchill-

Positieve gedachten

Denken doen we allemaal. De hele dag door. Gemiddeld hebben we tussen de 50.000 en 80.000 gedachten per dag.

Veel van die gedachten zijn elke keer hetzelfde. Dag in dag uit. Week in week uit. Jaar in jaar uit. Een groot deel daarvan is negatief.

Wat je denkt is van grote invloed op hoe je je voelt en hoe je leeft. Heb je voornamelijk negatieve, angstige gedachten, dan sta je anders in het leven dan iemand die voornamelijk positieve, krachtgevende gedachten denkt.

Is dat niet naïef?

Maar wat zijn positieve gedachten eigenlijk? Sommige mensen denken nog steeds dat je een soort kinderlijke naïeveling wordt als je voornamelijk positief denkt. Niets is minder waar.

Positief denken is juist een enorm krachtig middel om te worden wie je bent en te leven zoals je wilt leven. Maar hoe doe je dat op een effectieve manier?

In dit artikel staan 3 vragen centraal:

  1. Positief denken, wat is dat eigenlijk?
  2. Positief denken, waarom zou je het willen?
  3. Positief denken, hoe doe je dat?

Na het lezen van dit artikel heb je meer inzicht in het onderwerp ‘positieve gedachten’. Je weet wat het is, waarom het een goed idee kan is om het te doen én je hebt tools in handen om het vaker te doen.

Vraag 1: Positief denken, wat is dat eigenlijk?

Het woord ‘positief’ heeft meerdere betekenissen. Wat we er mee bedoelen in de context van persoonlijke ontwikkeling is dit:

  1. Positief denken betekent denken op een manier die kloppend is bij wie of wat je wilt zijn.
  2. Positief denken betekent dat je uitgaat van mogelijkheden in plaats van moeilijkheden.

Hieronder licht ik beide betekenissen toe:

Ad 1: Positief denken betekent denken op een manier die kloppend is bij wie of wat je wilt zijn.

Persoonlijke ontwikkeling verloopt meestal in 2 fasen:

Fase 1: Het begint vaak met laagjes afpellen. Rugzakjes legen. Alle onzin die je in de loop van je leven over jezelf hebt geleerd weer afleren. Angsten en onzekerheden overwinnen. Steeds dichter bij je eigen kern komen. Steeds meer en meer worden wie je eigenlijk bent.

Fase 2: Van daaruit ga je vervolgens bouwen aan wie je wilt zijn. Vanuit je kern ontwikkelen van je kwaliteiten om steeds meer en meer je potentieel te kunnen bereiken.

Wie ben ik?
In deze context betekent positief denken, dat je voor ogen houdt waar je naar toe wilt. Wie je wilt zijn. Dat je manier van denken past bij de persoon die je diep van binnen bent.

Je groeiproces ondersteunen
Maar ook dat je dingen denkt die jouw groeiproces ondersteunen. Gedachten als:

  • Ik kan mezelf zijn
  • Ik mag mezelf zijn
  • Het is oké om mij te zijn
  • Ik ben goed genoeg precies zoals ik ben

Dit soort gedachten geeft een enorme boost aan je ontwikkeling. Stel je maar eens het verschil voor met gedachten als:

  • Dat kan ik vast niet
  • Dat vinden ze vast stom
  • Dat is te moeilijk
  • Ik ben niet goed genoeg

Als je steeds dichter bij jezelf en je eigen kern wilt komen, zorg er dan voor dat de 50.000 tot 80.000!!! gedachten die je per dag hebt…dat die vóór je werken en niet tegen je.

Ad 2: Positief denken betekent dat je uitgaat van mogelijkheden in plaats van moeilijkheden.

Ga je uit van wat er allemaal niet kan, of wat er allemaal wél kan? Denk je in moeilijkheden of in mogelijkheden? Zie je de beren op de weg, of zoek je naar een weg om die beren heen?

Probleem of uitdaging?
Waar je je aandacht op richt groeit. In elk geval in je hoofd. Als je voornamelijk denkt aan wat er allemaal niet kan, aan de zogenaamde ‘problemen’, hoe groot is je motivatie dan?

Ik zal niet beweren dat je moet doen alsof er geen uitdagingen zijn, die zijn er altijd, maar zie je ze als problemen of als uitdagingen?

Ik was dat varkentje wel even
Positief denken betekent ook: erkennen dat er altijd uitdagingen zullen zijn. Altijd. En dat je bereid bent om daar je weg in te vinden.

Je er niet door laten ontmoedigen, maar juist als een manier om je eigen creativiteit meer te laten stromen. ‘Hoe gaan we dit varkentje nu weer eens wassen?’

Realist of pessimist?
Een veel voorkomend misverstand over positief denken is, dat je een soort blij ei wordt dat in al haar naïviteit de realiteit uit het oog verliest. Niets is minder waar.

De realiteit is juist dat er altijd kansen zijn…én uitdagingen. Dat aan alles goede kanten zitten…én minder goede kanten.

De grote vraag is: waar richt jij je aandacht op? Op de dingen die al wel goed gaan…of op wat nog niet lukt? Op de mogelijkheden…of de moeilijkheden? Is jouw glas half vol…of half leeg? Beide klopt, maar het is wel een andere benadering.

Vraag 2: Positief denken, waarom zou je het willen?

Er zijn meerdere redenen waarom het altijd een beter idee is om positief te denken. Ik zet er hier een aantal voor je op een rij:

  • Het geeft een goed gevoel
  • Je ziet meer mogelijkheden
  • Het geeft kracht
  • Het geeft zelfvertrouwen
  • Het is fijn
  • Het maakt je sterker
  • Je krijgt meer gedaan
  • Positieve mensen zijn plezierig gezelschap

Gebruiksaanwijzing van je brein
En zo kan ik nog wel even doorgaan. Maar de belangrijkste reden zit toch wel in de manier waarop ons brein werkt.

Je brein is een prachtig instrument, als je de gebruiksaanwijzing kent.

Zie je wel?
Eén van de basis eigenschappen van ons brein is, dat het eerder denkt in beelden dan in woorden. Als jij woorden gebruikt, dan maakt je brein daar beelden van. Dan ‘zie je het voor je’.

Stel je toch eens voor…
Als ik je vertel over een bruine beer met een honingpot in zijn pootjes…die achterna gezeten wordt door een roze konijn…plotseling struikelt de beer…en de honing, uit de pot…druipt over zijn kop. Het roze konijn verandert in een zwerm bijen…

Of ik vertel je over een grote gele bloem, met een roze steel, waaraan zwarte blaadjes groeien…die groeit op het dak van een torenflat…op de bodem van de zee…

Zin of onzin…je ziet het voor je
Het maakt niet zoveel uit wat ik je vertel…je brein maakt er beelden van en je ziet het voor je. Of het nu een kloppend verhaal is of niet. Dat maakt geen verschil.

Koppel dat aan de wetenschap dat ‘alles waar je aandacht aan schenkt groeit’ en je zal begrijpen waarom het een goed idee is om positieve gedachten te denken.

Immers, als je denkt aan negatieve dingen, aan de ‘MOEILIJKHEDEN’, dan is dat waar je brein beelden van maakt en waar het zich op richt.

Als je denkt aan positieve dingen, aan de MOGELIJKHEDEN, dan is dat waar je brein beelden van maakt en zich op richt.

Jij mag kiezen
De vraag is dus…waar wil jij mee bezig zijn? Waar wil je dat jouw brein zich op richt? Op de dingen die je wel wilt in je leven? Of op de dingen die je niet wilt?

Het maakt voor je brein geen enkel verschil wat je kiest. Het doet gewoon wat jij van hem vraagt. En dat vragen…dat doe je door middel van je gedachten. Die je altijd zelf kunt kiezen.

Dat lijkt misschien niet zo, omdat het zo snel gaat, maar feit is dat je je eigen gedachten echt kunt kiezen. Als je maar weet hoe.

Vraag 3: Positief denken, hoe doe je dat?

Maar hoe doe je dat dan, het kiezen van je gedachten? Als we zoveel gedachten hebben, en het gaat allemaal zo razendsnel….

Stap 1: BEWUSTWORDING

Stap 1 is bewustwording. Bewust worden van wat je allemaal denkt. We denken zoveel gedachten, ze gaan zo snel, we zijn zo aan onze eigen gedachten gewend, dat we ze vaak niet eens opmerken.

Sta vaker stil
De truc is dus om er regelmatig bij stil te staan. Letterlijk. Sta even stil, stop met wat je aan het doen bent en luister naar je gedachten.

Vraag jezelf dan af: “Wat denk ik op dit moment?” En schrijf dat op in je dagboek. Schrijf regelmatig je gedachten op. Niet alleen de gedachten van dat moment, maar ook de gedachten die je regelmatig geneigd bent te denken. Denk je meer positieve gedachten of meer negatieve gedachten?

Stap 2: STURING GEVEN

Stap 2 is het sturing geven aan je gedachten. Als je eenmaal weet wat voor gedachten jij geneigd bent te denken, dan kun je gaan sturen.

Negatieve gedachten kun je herkennen aan de aanwezigheid van het woordje NIET.

Negatieve gedachten gaan over wat je niet wilt, niet kan, niet durft, wat er allemaal niet goed is. Is dat echt waar je mee bezig wilt zijn?

Wat zie je voor je?
Als je dan even terugdenkt aan de neiging van ons brein om in beelden te denken, dan snap je waarschijnlijk wat voor soort beelden je maakt als je aan dit soort dingen denkt.

De truc is dus, om te denken aan wat je wél wilt. Zodat daar je aandacht en energie naar toe kan gaan.

Dit wil ik niet….maar wat wil ik dan wel????
Dus: als je weet wát je denkt, vraag je dan af…gaat dit over wat ik NIET wil, of over wat ik WEL wil.

Bijvoorbeeld: Als je niet meer zoveel stress wilt…wat wil je dan wel? Meer rust? Meer genieten?

Als je niet meer wilt roken…wat wil je dan wel? Gezond zijn? Meer geld overhouden?

Zodra je jezelf hoort denken over dingen die je NIET (meer) wilt, vraag je dan gelijk af: ‘Maar wat wil ik dan wel?’ En ga daaraan denken. Focus je daar op.

Focussen op wat je WEL wilt is de snelste manier om tot andere resultaten te komen. Weten wat je NIET wilt is een prachtig uitgangspunt, als je jezelf direct daarna vraagt: en wat wil ik dan wel?

Van stress naar rust

Wil je meer oefenen met positief denken? In mijn e-boek, de 28 daagse training ‘Van stress naar rust…een reis naar jezelf’ besteden we hier een hele dag aan.

Door middel van oefeningen, inzicht vragen en affirmaties leer je grote stappen zetten op dit gebied.

Het resultaat is dat je steeds dichter bij jezelf komt en steeds meer gaat leven zoals bij jou past. Op jouw manier, volgens jouw regels.

Zorgen voor jezelf..

Want dat is voor veel vrouwen nog een grote uitdaging. Zorgen voor anderen zit ons in het bloed, zorgen voor jezelf, voor jouw dromen en jouw verlangens kun je leren.

Ik wens je heel veel succes!

Tot snel,

Liefs Sylvia