Selecteer een pagina

Ontspannen kun je leren

Ontspannen leven is een kunst. Maar gelukkig wel één die iedereen kan leren. Voor sommigen is het heel makkelijk om te ontspannen, voor anderen vergt het wat oefening.

Een paar minuutjes per dag
Hoe dat voor jou ook is, als je bereid bent dagelijks een paar minuutjes te oefenen heb je het snel onder de knie.
In dit artikel vind je 7 tips en inzichtvragen, om je te helpen meer ontspannen te leven. Als je er elke dag 1 doet, heb je na een week al een aardig schatkistje met manieren om te ontspannen.

Tip 1: Laat los

Veranderen of accepteren?

Een bekende uitspraak is: ‘Geef mij de kracht om te veranderen wat ik kan veranderen, de moed om te accepteren wat ik niet kan veranderen en de wijsheid om het verschil te zien.’

Mijn moeder moet veranderen
Sommige dingen in je leven kun je veranderen, andere niet; hoe graag je dat misschien ook wilt. Het weer, die irritante collega, je moeder…ze gaan echt niet veranderen omdat jij dat wil.

Accepteer wat je niet kunt veranderen
De kunst is om alles wat je niet kunt veranderen te accepteren.
Daarmee bedoel ik niet dat je alles maar oké moet vinden, maar wel dat je accepteert dat niet alles/iedereen is zoals jij wilt dat het is. Je daar druk om maken heeft geen enkele zin, daar heb je alleen jezelf mee.
Ik geef toe dat het niet altijd even makkelijk is, maar het geeft wel heel veel ruimte, rust en ontspanning.

Vraag: Wat zou jou helpen meer te ontspannen als je het los liet?

Tip 2: Leef in het hier en nu

Verleden en toekomst

Veel mensen besteden een groot deel van hun tijd met leven in het verleden of de toekomst.
Daarmee bedoel ik dat ze in hun hoofd bezig zijn zich druk te maken over wat er in het verleden is gebeurd, of zich zorgen te maken over de toekomst.
Doe dat niet. Het heeft geen enkele zin. Het verleden kun je niet veranderen en wat er morgen gebeurt weet je toch niet.

Alleen het hier en nu is echt
Als je ontspannen wilt leven, is het zeer effectief om in het hier en nu te leven. Hier en nu is het enige dat echt is, de rest speelt zich alleen maar af in je hoofd, in je gedachten.
Wil je ontspannen leven, leef dan in het hier en nu. Voel de grond onder je voeten, voel je ademhaling en leef…NU!

Vraag: Hoe vaak ben jij met je gedachten ergens anders dan in het hier en nu?

Tip 3: Heb aandacht voor het hier en nu

Aandacht is het toverwoord

Aansluitend op in het hier en nu ZIJN, werkt het heel ontspannend om in het hier en nu te zijn MET JE VOLLEDIGE AANDACHT.
Hoe vaak zitten mensen bij elkaar, terwijl hun aandacht wordt opgeslokt door hun mobieltje? Als je wilt ontspannen, geef dan je volledige aandacht aan wat je doet.

Zet je zintuigen wijd open
Als je eet, doe dat heel bewust. Bekijk het, proef en ruik echt wat je eet. Als je wandelt, voel je voeten op de grond en zie wat er om je heen is. Als je met iemand praat, geef hem of haar je volledige aandacht.
Leef met al je zintuigen wijd open en je hebt een prachtige manier gevonden om te ontspannen.

Vraag: Waaraan wil jij vaker je volledige aandacht geven?

Tip 4: Geniet van je leven

Grote én kleine dingen

Genieten van grote en kleine dingen is een prima manier om te ontspannen. In de drukte van alledag vergeten we vaak om te genieten, terwijl dat juist zo belangrijk én heerlijk is.

Jezelf toestaan om te genieten
Om te kunnen genieten is aandacht voor wat je doet de eerste stap, maar er is meer. Het is ook jezelf toestaan om te ervaren hoe heerlijk het is om te genieten.

Jezelf tijd en plezier gunnen
Of dat nu is van een warm bad, een goede film, een heerlijk glas wijn, een lekker boswandeling of een goeie vrijpartij…geniet van je leven zoveel je kan.
Er is zoveel waar je van kunt genieten, als je jezelf de tijd en het plezier gunt.

Vraag: Waar zou jij vaker van willen genieten?

Tip 5: Doe ontspanningsoefeningen

Ontspannende bodyscan

Neem elke dag de tijd om je lichaam en geest te ontspannen met ontspanningsoefeningen.
De makkelijkste manier is het doen van een ontspannings-bodyscan.

Zo doe je dat
Dat gaat zo: Ga met je aandacht naar je kruin en stel je voor dat je alle spieren en spiertjes daar kunt ontspannen.
Als je dat nog niet makkelijk vindt, stel je dan voor dat iemand waar je van houdt zijn of haar hand liefdevol op je hoofd legt. Ontspan dan je kruin.
Ga dan met je aandacht naar je voorhoofd en stel je voor dat alle spieren en spiertjes van je voorhoofd ontspannen. Je hele voorhoofd wordt glad en zacht…

Alles zacht, warm en ontspannen…
Zo ga je stukje voor stukje je hele lichaam langs. Alles maak je warm, zacht en ontspannen.
Als je aandacht afdwaalt, wat zeker zal gebeuren, dan breng je die gewoon weer rustig terug naar waar je gebleven was en ga je verder. Net zo lang tot je hele lichaam heerlijk ontspannen is.

Mocht je het niet makkelijk vinden om dit zelf te doen, dan kun je op de audio-pagina ingesproken oefeningen gratis downloaden.

Vraag: Hoe vaak gun jij jezelf de tijd om ontspanningsoefeningen te doen?

Tip 6: Lach zo vaak je kan

Lachen ontspant

Lachen is gezond. Dat weet iedereen. Lachen maakt je vrolijk, verbetert je gemoedstoestand, is goed voor je relativeringsvermogen én lachen ontspant.

Hmm, lekker….endorfine…
Bovendien maakt je lichaam endorfine aan als je lacht; een stofje dat je een heerlijk en gelukzalig gevoel geeft.
Endorfine wordt daarom ook wel de natuurlijke ‘feel good drug’ genoemd.

Vet en suiker
Dit zelfde stofje wordt ook aangemaakt als je bijvoorbeeld suiker of vet eet, wat een belangrijke reden is dat veel mensen daar naar grijpen als ze zich ongelukkig of gestrest voelen.
Dat hoeft dus niet. Een flinke lachpartij werkt net zo goed en is bovendien stukken beter voor je lijf en je lijn

Lekker lachen met vriendinnen
Dus meiden…zoek je vriendinnen op voor een ouderwets avondje de slappe lach, of zet een grappige film op en lach zoveel je kan!

Vraag: wat werkt bij jou op je lachspieren?

Tip 7: Gun jezelf het beste

Onder aan het lijstje

Een van de grootste uitdagingen voor vrouwen, als het gaat om ontspannen, is dat het vaak helemaal onder aan het prioriteitenlijstje staat.

Zoveel te doen
Er is altijd wel iets of iemand die je tijd of aandacht vereist. Werk, partner, ouders, kinderen, vriendinnen of buren…we hebben het druk, de dagen zijn te kort en de to do lijstjes te lang.

Zet jezelf eens boven aan je lijstje
Daarom wil ik je uitdagen om jezelf voor eens en altijd boven aan je lijstje te zetten. Ik kan het niet vaak genoeg herhalen…als jij uitgewoond, uitgeblust of opgebrand bent…dan heeft niemand iets aan je.
Zorg dus eerst voor jezelf. Ontspan, geniet, lach, leef in het hier en nu…en gun jezelf het allerbeste.

Je leven is van jou
Het is jouw leven, geniet ervan en maak er het beste van. Op jouw manier, zoals jij wilt en naar jouw regels.
Niemand anders zet jou bovenaan jouw lijstje, dat moet je echt zelf doen. En als je dat doet…dan wordt je leven pas echt een feest!

Vraag: Als jij jezelf alles zou gunnen…wat zou je dan als eerste willen veranderen in je leven?

Zo, dit was het weer voor deze week. Ik hoop dat je lekker aan de slag gaat met de tips en vragen, zodat je meer en meer kunt ontspannen.
Want je weet het, ontspannen is écht een vereiste als je in je kracht wilt staan. En daar gaat het altijd weer om. Dat jij jezelf bent, in je kracht staat en je dromen waarmaakt!

Vraag: Heb jij de (gratis) ontspanningsoefeningen op de audio-pagina al gedownload?

Oefening: Pas elke dag 1 tip toe, gedurende 7 dagen, en je zult zien dat ontspannen al een stuk makkelijker is.

Veel succes én plezier!

Tot snel,
Liefs Sylvia