Selecteer een pagina

Wat is stress?

Het woord stress kent iedereen. Het lijkt volksziekte nummer één te zijn. Iedereen heeft wel eens last van stress. Maar wat is het eigenlijk? En wat kun je er aan doen? In deze blog deel ik 8 anti stress tips die écht werken.

Natuurlijke reactie

Van nature is stress een lichamelijke reactie op gevaar. Als we teruggaan naar de oertijd, dan leefden onze voorouders in een gevaarlijke wereld. Was je rustig wat bessen aan het plukken, stond er zomaar een hongerig wild dier voor je neus die jou als lekker hapje zag.

Gelukkig is het menselijk lichaam daar op gebouwd. Bij gevaar komen er allerlei hormonen vrij, waaronder een enorme stoot adrenaline, waardoor het lichaam in zeer korte tijd sterker en sneller wordt. Al het zuurstofrijke bloed gaat van de huid en de organen naar de spieren en de hersenen. Je hoofd is super alert en je lichaam klaar om te vechten of te vluchten.

Tijdens het vechten of vluchten ontlaadde het lichaam zich automatisch weer van die stress hormonen.

Stress van nu

In de wereld waarin wij leven echter, lopen meestal geen wilde dieren rond. En toch ervaren we meer stress dan ooit. Dat komt omdat ons lichaam geen verschil kent tussen ‘echt’ gevaar en ‘denkbeeldig’ gevaar.

We reageren op dezelfde manier op een deadline, een slecht nieuws gesprek of vaststaan in de file terwijl je haast hebt. Tegenwoordig heeft stress veel meer te maken met het gevoel van geen controle hebben of dat het gewoon ‘te veel’ is. Te veel taken, te veel moetens, te veel mailtjes, te veel…vul zelf maar in.

Vechten tegen de file

Daarbij komt, dat we de aangemaakte stress hormonen niet meer automatisch ontladen; je kunt niet vechten tegen een file en vluchten voor een deadline maakt de narigheid alleen maar groter.

Je lichaam reageert op de oeroude manier, maar die werkt in onze wereld niet erg goed.

Niet zo onschuldig

De nadelige gevolgen van langdurige stress kennen we allemaal. Het veroorzaakt spierspanning, hoofdpijn, nek- en rugpijn, hoge bloeddruk, chronische vermoeidheid en zo kan ik nog even doorgaan. Op de lange termijn liggen problemen als overspannenheid, depressie, burn-out en hartproblemen op de loer.

Ontspanning is het antwoord

Logisch dus, dat steeds meer mensen op zoek zijn naar manieren om stress te verminderen. Ontspanning is het tegenovergestelde van stress en dus zijn we massaal op zoek naar manieren om te ontspannen.

In je kracht, uit de stress

In deze blog vind je acht waardevolle tips, die je helpen stress te verminderen en meer en meer te ontspannen. Want als iets je uit je kracht haalt, dan is het wel langdurige blootstelling aan stress. (Op korte termijn kan stress juist een gevoel van kracht geven, maar dat is een ander verhaal waar we op een ander moment naar kunnen kijken).

Stress: dé acht tips die je moet kennen

Tip 1: Zorg voor tegenwicht

Een van de belangrijkste dingen om te weten over stress is, dat het zich als het ware ‘opstapelt’ in je systeem. Overspannenheid en burn-out liggen vooral op de loer als stress niet voldoende tegenwicht krijgt.

Alles waar te voor staat…

Af en toe een beetje stress is niet erg. Dat houdt je alert en scherp. Te veel, te vaak en te lang blootstaan aan stress daarentegen is een ander verhaal.

Je kunt dit voorkomen door tussendoor zoveel mogelijk momenten van ontspanning in te bouwen, als tegenwicht voor de stress.

Me time

Hoe lastig het ook lijkt, plan momenten in je agenda die je helemaal kunt weiden aan dingen die jij als ontspannend ervaart. Wat dat ook is. Eis die tijd op voor jezelf, juist als je er geen tijd voor hebt.

Een bekend grapje over mediteren is bijvoorbeeld deze:
‘Wat is de beste tijd om te mediteren? Als je er geen tijd voor hebt.’

Opladen en bijtanken

Tijd voor jezelf, om dingen te doen waar jij blij en ontspannen van wordt is een must. Zorg dat het in je agenda minstens zoveel prioriteit krijgt als je andere ‘belangrijke’ taken.

Je MOET regelmatig opladen en bijtanken, anders raakt je batterij leeg. Wat doe je als de batterij van je telefoon leeg is? Dan geef je hem tijd om op te laden. Anders doet ie het niet meer. Hetzelfde geldt voor jou. Er is een tijd van actie en er is een tijd voor ontspanning. Het een kan niet zonder het ander.

Zo doe ik het

Zelf plan ik bijvoorbeeld elke maand een dag vrij om naar de sauna te gaan.
Daarnaast plan ik om de week een dag vrij om iets leuks met mijn partner te doen.
Daarvoor ga ik echt zitten met mijn agenda, plan dit maanden vooruit en zet op die dagen een dikke streep door mijn agenda. Die dagen zijn me heilig, daar laat ik niets tussen komen.

Tip 2: Breng tijd door in de natuur

Balsem voor je ziel

Niets is zo ontspannend voor mensen als tijd doorbrengen in de natuur. De geluiden, kleuren en geuren zijn letterlijk balsem voor je ziel.

Zoek de natuur op wanneer je maar kan. Als je in de buurt van een strand of bos woont dan is dat helemaal prachtig. Woon je in een stad, dan doet een wandeling door het park ook wonderen.

Ontladen op handen en voeten

Neem de tijd om te genieten van al dat moois en het ook echt in je op te nemen. Het is enorm ontspannend om op blote voeten te lopen. Ga ook eens in het zand of gras zitten met je blote voeten en je handpalmen op de aarde. Dat is een van de snelste en makkelijkste manieren die ik ken om mijn lichaam te ontladen van stress.

Tip 3: Geef je grenzen aan

Alleen jij weet dat

Zoals we eerder zagen, ontstaat stress tegenwoordig vaak door een gevoel van ‘te veel’. Wat te veel is, dat weet je alleen zelf. Jij bent de enige die voor jou kan bepalen wat te veel is.

Belangrijk is om naar je eigen lichaam te luisteren en je grenzen aan te geven. Ik weet dat de meeste vrouwen dat een enorme uitdaging vinden, maar het is essentieel. Niemand anders doet het voor je.

Anderen zijn niet helderziend…helaas

Een veelgehoord probleem in relaties is, dat vrouwen hopen of verwachten dat hun partner wel ‘aanvoelt’ waar haar grenzen liggen. De waarheid is: niemand is helderziend. Je partner niet, je kinderen niet en zeker je collega’s niet.

Je grenzen aangeven is iets dat alleen jij kunt doen. De truc is om het op tijd te doen, dan kun je het nog vriendelijk zeggen. Zeg gewoon nee. Nee, dat wil ik niet. Nee daar heb ik geen zin in. Nee, daar voel ik niets voor.

Nee zeggen kun je leren

Vermijd het zoeken naar smoesjes, daar prikt iedereen dwars doorheen en het geeft jezelf niet echt een gevoel van in je kracht staan. ‘Nee, dat wil ik niet doen’ voelt veel krachtiger dan ‘Nee, sorry, maar ik denk echt niet dat ik daar tijd voor heb. Ik heb het zoooo druk..ik moet nog….

‘dat wil ik niet’ of ‘daar heb ik geen zin in’

Zeg gewoon nee. ‘Nee, dat wil ik niet’, of ‘Nee, daar heb ik geen zin in’. Dat zijn twee vormen van nee waar niemand iets tegen in kan brengen. Waarom wil je dat niet? Gewoon, omdat ik het niet wil. Punt.
In het begin voelt het misschien wat onwennig, maar hoe vaker je het doet, hoe makkelijker het gaat.

Tip 4: Lichaamsbeweging, maar dan leuk

Daar zit je dan met je stress hormonen

Lichaamsbeweging of sporten is de moderne equivalent van vluchten of vechten. Tegenwoordig kun je meestal niet vluchten of vechten in een stressvolle situatie. Met als gevolg dat de stress hormonen geen kant op kunnen en veel langer in je lichaam zitten dan gewenst. Met alle schadelijke gevolgen van dien.

Ontladen is noodzakelijk

Door lichaamsbeweging of sport kun je alsnog ontladen. Steeds meer vrouwen weten de boksschool te vinden en ook kickboksen voor vrouwen neemt een ware vlucht. Maar een rondje rennen door het park volstaat ook.

Het mag ook leuk zijn

Het allerbelangrijkste is, dat je iets doet wat je leuk vindt. Anders wordt ook bewegen weer iets op je lijstje van ‘moetens’ en dat geeft alleen maar meer stress. Dus als jij liever gaat buikdansen, of zwemmen, doe dat dan vooral. Zolang je maar in beweging komt en je lichaam de kans geeft om te ontladen.

Tip 5: Ontspan je spieren

Waar zit de spanning?

Naast inspanning is het belangrijk om te ontspannen. Letterlijk. Het ontspannen van je spieren geeft rust en kan allerlei klachten verminderen en voorkomen.

De eerste stap is bewust worden waar in jouw lichaam de spanning zit. Veel vrouwen hebben last van chronische spierspanning, waardoor ze er aan gewend zijn en niet eens meer voelen waar de spanning zit.

Ontspannen…elke dag

Doe elke dag een spierontspanningsoefening, liefst ’s morgens voor je opstaat of ’s avonds voor je gaat slapen.

Dat doe je bijvoorbeeld zo:

Ga met je aandacht naar je kruin. Merk op hoe jouw kruin aanvoelt. Voel of het gespannen is of ontspannen. Span dan de spieren van je kruin een beetje aan. Hou heel even vast en laat dan los.

Op deze manier ga je je hele lichaam langs. Voorhoofd, ogen, wangen, kaken, nek, schouders en zo door naar beneden. Telkens de spieren kort aanspannen en dan weer loslaten.

Vind je eigen manier

Er zijn talloze manieren om je spieren te ontspannen. Vind een manier die bij jou past. Om je op weg te helpen vind je op onze audio-pagina een ingesproken versie die je kunt beluisteren.

Tip 6: Ontspan je geest

Een hoofd vol

Elke dag denk je zo ongeveer 70.000 gedachten. Positieve gedachten, negatieve gedachten, stressvolle gedachten. Dat zijn heel wat gedachten!

Om te ontspannen is het daarom heel belangrijk om ook je geest rust te geven. Rust in je hoofd zeggen we dan. Vaak wordt er beweerd dat je je hoofd ‘leeg’ moet maken, maar dat is een fabeltje. Je gedachten staan bijna nooit stil. En dat is prima, zolang je er maar een zekere sturing aan kunt geven.

Een heerlijke plek

Om je geest te ontspannen, is het heerlijk om je een plek voor te stellen die jij rustgevend en prachtig vindt. Dat kan een plek zijn waar je ooit bent geweest, of een denkbeeldige plek.

Geniet met al je zintuigen

Stel je die plek zo levendig mogelijk voor. Zie wat er te zien is, hoor wat er te horen is, ruik wat er te ruiken is en voel hoe het is om daar te zijn. Elke keer dat je gedachten afdwalen, breng je je aandacht weer terug naar je zintuigen. Wat zie, hoor, ruik en voel je op die prachtig plek?

Blijf geduldig met jezelf en breng je aandacht telkens en telkens weer terug naar je zintuigen. Blijf op deze plek zo lang als je wilt, liefst elke dag vijf tot tien minuten.

Ingesproken versie

Vind je het nog niet makkelijk om dit zelf te doen, dan vind je ook voor deze oefening een ingesproken versie van vijf of tien minuten op de audio-pagina.

Tip 7: Eet gezond

Je bent wat je eet

Er wordt wel eens gezegd: ‘Je bent wat je eet’. Dit is voor een heel groot deel waar. Je lichaamscellen voeden zich met het voedsel dat je eet. En, zoals je waarschijnlijk weet, vernieuwen je lichaamscellen zich continue. Oude cellen worden afgebroken en nieuwe cellen aangemaakt. Het is dus nooit te laat om te beginnen met gezonde voeding.

Duur vogelzaad

Probleem is alleen, wat is gezonde voeding? Daar zijn de meningen zo over verdeeld. Heb je net de superfoods ontdekt, blijkt het vogelzaad te zijn.

Het allerbelangrijkste bij gezonde voeding is je eigen gevoel. Wat voor de een super gezond is, werkt voor de ander niet. Natuurlijk zijn er algemene richtlijnen…biologisch en zo natuurlijk mogelijk is gezonder dan chemisch en onnatuurlijk. Dat spreekt voor zich.

Wat werkt voor jou?

Maar verder is het een kwestie van uitvinden wat voor jou werkt. Leer je eigen lichaam en de reacties daarvan op verschillende voedingsmiddelen kennen. Bijvoorbeeld door in je dagboek bij te houden wat je eet en hoe je daarop reageert.

Wat werkt voor mij?

Zelf begin ik elke dag met een glas warm water met citroensap, dan een verse vruchtenshake met havermout. Daarnaast eet ik alleen volkoren producten, zo veel mogelijk groente en fruit en zo weinig mogelijk suiker en zout. Een paar keer per jaar doe ik een detox, naar de richtlijnen van detox coach Jaqueline van Lieshout. Heel goed vol te houden, en daarna voel ik me nog lekkerder.

Tip 8: maak slapen een prioriteit

Lekker uitrusten

Slapen is een belangrijk wapen tegen stress. Tijdens het slapen rusten je lichaam en je geest uit. Externe prikkels worden buitengesloten, zodat je systeem kan verwerken en opschonen.

Dit zegt de hersenstichting

Volgens de hersenstichting geeft langer tijd slecht slapen een verhoogd risico op angst, depressie, diabetes type 2, hart- en vaatziekten en dementie.

Zet goed slapen daarom boven aan je prioriteitenlijst. Jammer dan, als je werk niet af is of je partner vindt het ongezellig. Als jij in je kracht wilt staan, dan MOET je voor jezelf kiezen. En slapen is daar een heel belangrijk onderdeel van.

Zorg voor ontspanning

Om goed te slapen doe je het laatste uur voor je naar bed gaat alleen nog ontspannende dingen. Neem een lekker bad of lees iets. Drink geen koffie of zwarte thee in de avond en eet niet te laat.

Prettig wakker worden

Zorg je voor een prettige, donkere kamer, zonder beeldschermen. Laat ook je telefoon uit je slaapkamer en koop zo’n wekker die je langzaam met prettig licht en fijne geluiden wakker maakt. Dan begin je je dag al op een heel andere manier.

Om in slaap te komen kun je een ontspanningsoefening doen. Bijvoorbeeld de oefeningen uit tips 5 en 6. Je kunt ook luisteren naar een ingesproken ontspanningsoefening, die je op onze audio-pagina gratis kunt beluisteren.

Dit was het weer

Dit waren de acht belangrijkste anti stress tips voor dit moment. In de toekomst zal ik aandacht blijven besteden aan stress en ontspanning, omdat het belangrijke onderdelen zijn van wel- of niet in je kracht staan.

Ik hoop dat je met deze tips aan de slag kunt en ze makkelijk kunt toepassen in je leven. Heb je vragen dan hoor ik het graag!

Ik wens je heel veel plezier en ontspanning.

Liefs,

Sylvia